Dr.Mencinicopschi – Un meniu sănătos, de Crăciun

       Gheorghe Mencinicopschi: A doua zi după Crăciun, eu o să pun pe masă o carne de pasăre, curcan. Preparate nu prăjite, nu pane, nu grătar cu foc. Am acasă un grătar în care focul nu vine direct în contact cu carnea. Totul în cantităţi moderate, nu maldăre de mâncare. Voi mânca şi cozonac, dacă vom reuşi să-l facem în casă. Nu trebuie să ne reprimăm de la nimic ceea ce ne face plăcere, dar trebuie să mâncăm eşalonat, nu să aruncăm totul în noi ca într-un sac.

       Avem suficiente zile să mâncăm

       Gheorghe Mencinicopschi: Dacă ştim că suferim de boli cardiovasculare, dacă am avut un infarct sau un accident cerebral trebuie să respectăm câteva lucruri. Să nu ajungem să suferim sau să agravăm bolile cronice. Cu înţelepciune, cu moderaţie, sărbătorile vor fi sărbători şi ne vom bucura din plin de puţinul sau de multul pe care îl avem.

       Eu sunt convins că fericirea este o percepţie strict personală. Eu pot să fiu fericit cu foarte puţin, alţii sunt nefericiţi cu foarte mult.

       Atmosfera de sărbătoare este importantă. Credeţi că starea de ebrietate este o stare demnă cu care să întâmpinăm naşterea Domnului, dacă suntem credincioşi? E frumos să întâmpini Anul Nou beat, pe sub masă?

       Este o prostie chestiunea cu caloriile. Contează şi numărul, da, dar contează şi calitatea caloriilor. Mulţi vor mâncăruri multe, multe, dar ieftine. Te alegi cu calorii goale. Ce sunt calroiile de calitate? Să vă dau un exemplu. Care e diferenţa între un gram de zahăr alb şi un gram de curcan? Ambele ne dau 4 kilocalorii. Problema este însă că cele patru kilocalorii din carnea de curcan mă hrănesc. Cele patru kilocalorii ale zahărului alb mă îmbolnăvesc.

       Gheorghe Men­­cinicopschi: Ciocolata adevărată ar trebui să aibă cel puţin 70% cacao. De evitat cele care au grăsimi hidrogenate. Aromele trebuie să fie naturale, nu natural identice. Primul pas în favoarea sănătăţii noastre este cititul etichetei. Este singurul mod în care putem să ne informăm în privinţa a ceea ce mâncăm.

       Nici cozonacul nu e mereu cozonac. Scrie pe el cozonac natural, dar e plin de E-uri. O felie de cozonac de 30 de grame, poate avea şi 200 de kilocalorii. Asta nu înseamnă că e rău, e rău dacă mâncăm mult şi dacă mâncăm alimentele unul după altul. De aceea e indicat să facem pauză între alimente, să mai bem un ceai sau o cafea şi să nu mâncăm apoi 20 de sarmale!

       Eu o să înlocuiesc orezul din sarmale cu hrişcă, anul acesta. Hrişca este una din puţinele sursă de rutină, un fel de vitamină care întăreşte venele. Varicele, chiar şi celulita sunt boli care derivă din lipsa acestei vitamine. Ideea este să nu fie doar carne şi grăsime. Poţi pune în sarmale şi legume. Se pot pune şi morcovi.

       Eu nu prea mai beau, de fapt n-am băut niciodată. Mai beau câte un pahar de vin roşu, dar fără sulfiţi. Şampania nu prea îmi place – nu am cultura şampaniei. Prefer un vin autentic, roşu, autohton. Cu foarte mare moderaţie – niciodată mai mult de 150 de mililitri. Fără apă, pentru că aşa m-am obişnuit.

       Apropo, apa nu se bea, apa se mănâncă. Adică se bea cu înghiţituri mici, ca să se amestece cu saliva şi să ajute la digestie. Nu ajută foarte mult, dacă o dai peste cap.

       Gheorghe Mencinicopschi: Sarmalele trebuie însoţite chiar de varza în care sunt făcute. Un pat de varză pe care punem sarmalele ajută la digestie. Dacă avem poftă putem să mâncăm şi puţină mămăliguţă. Dar mămăliga de azi nu mai e ce-a fost. Înainte era un porumb sticlos, special, care avea alte caracteristici şi din care ieşea mălai integral, care îşi păstra tărâţa. Acum mălaiul se face din alt soi de porumb. De aceea mămăliga se face în două-trei minute, înainte dura mult mai mult.

       Deci mămăliga trebuie consumată cu multă moderaţie. Dacă am mâncat friptura, facem pauză. După friptură ar trebui să mâncăm câteva bucăţi de ananas sau kiwi şi apoi pauză. Ar fi bine să facem şi o plimbare, este foarte util să te mişti măcar 10 minute după masă. Ca să putem să suportăm acest extremism sau terorism alimentar, ar trebui să facem aceste pauze. Poate unii vor să danseze, alţii să se plimbe.

       N-ar fi bine ca în aceste pauze să fumăm. O cafea se poate, dar atenţie, cafea la filtru, fără nimic altceva, poate doar zahăr. Dar fără lapte, fără smântână, frişcă. Produsele lactate conţin o proteină care scoate din acţiune cafeina şi îi scade foarte mult digestibilitatea. O cafea cu lapte stă şi două ore în stomac.

       Gheorghe Mencinicopschi: Dacă te culci cu stomacul plin, somnul este neliniştitor, ai tot felul de visuri groaznice şi te trezeşti mai obosit decât te-ai culcat. Seara ar fi bine să mâncăm o salată de legume, chiar şi cu ciuperci, care sunt cam neglijate. De exemplu bureţii, care pe lângă faptul că au puţine calorii, ajută şi la detoxifiere. În perioada rece avem nevoie ca sistemul nostru imunitar să fie foarte puternic.

       Înainte de culcare, am putea să consumăm un fruct. Dacă vrem să ne răsfăţăm, merge un fruct mai exotic – ananasul. Ananasul ar trebui să însoţească mâncărurile foarte grase. Ananasul crud (nu cel din conserve) conţine nişte enzime digestive foarte puternice, are şi substanţe antiinflamatoare, deci ne va calma puţin, va destresa organismul la nivel celular.

       El ne invită şi la hidratare. Şi la culcare şi la trezire, ar trebui să ne hidratăm.

       Tot ce nu e legumă şi fruct se consideră aliment concentrat. Dacă mâncăm friptură de porc, nu însoţim cu amidonoase – cartofi prăjiţi sau orez. Mai bine folosim murături, care sunt şi un aliment de sezon. Acestea sunt alimente probiotice, ca şi iaurtul. Au şi o cantitate foarte mare de vitamina C, chiar mai mare decât portocalele.

       Dacă nu suportăm murăturile, merg legumele sotate sau grilate. Uneori sunt chiar mai gustoase decât carnea în sine şi ajută la digestie.

       Gheorghe Mencinicopschi: Oamenii care au ţinut post – e un lucru foarte bun dacă ai ţinut post, din punct de vedere spiritual, dar trebuie să fim atenţi când intrăm din nou în alimentele acestea de sărbători. Sunt alimente foarte grase,foarte greu de digerat. Mă refer la carne grasă care este deseori combinată cu amidonoase – pâine, orez, porumb. Aceste combinaţii îngreunează şi mai mult sarcina sistemului nostru digestiv.

       Pentru cei care au ţinut post, reluarea alimentaţiei obişnuite trebuie făcută ponderat. Ar fi bine ca în momentul în care ne aşezăm la masa de Cărciun să fim foarte odihniţi. Atmosfera să fie foarte relaxantă, fără zgomote, muzica să nu fie la 80 – 90 de decibeli.

       Ar fi bine să nu fumăm şi să nu stăm în fumul de ţigară, care afectează digestia.

       Şi rugăciunea la masă ajută. Rugăciunea acţionează asupra sistemului nostru nervos central, care afectează şi digestia.

       Jurnalul.ro.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: