Glutamatul de sodiu, un pericol real pentru sanatatea copiilor

Posted on 21 Februarie 2011. Filed under: Aspartamul, Cartofii prajiti, Mancarea tip fast-food, Mens sana in corpore sano, Sanatate, Sfaturi de sanatate |

Glutamatul de sodiu, un pericol real pentru sanatatea copiilor şi nu numai…

martie 1, 2010 

  

felicia.ro

Unul dintre aditivii alimentari cei mai periculosi folosiţi din abundenţă de producători este glutamatul de sodiu – MSG sau E 621. Denumirile sub care il intâlnim sunt multiple: monosodium glutamate, sodium glutamat, glutacil, glutavene, acid glutamic, monosodium – 1 – glutamate, sodium -1- glutamate

Glutamatul de sodiu este un intensificator al gustului folosit in foarte multe dintre produsele actuale, cu mare succes pe piaţă. Modul in care aditivul E 621 acţionează la nivelul organismului este foarte periculos. Astfel, glutamatul de sodiu (la fel ca si ceilalţi aditivi din aceeasi clasă de produse – glutamatul monopotasic E 622, diglutamatul de calciu E 623, glutamaul de amoniu E 624, diglutamatul de magneziu E 625) nu acţionează la nivelul gustului, ci al creierului.  

Rolul glutamatului este acela de a da creierului impresia că acel aliment este foarte gustos.

Aditivul E 621 este, până la urmă, o păcăleală pentru consumator in sensul că gustul bun este dat de adaosul nociv, si nu de savoarea propriu-zisă a mâncărurilor.
Glutamatul de sodiu se găseste atât in produsele procesate, de tipul supelor concentrate, sosurilor, mezelurilor, condimentelor, budincilor, cât si in cele naturale, cum sunt ciupercile, brânzeturile, rosiile, drojdia si extractele vegetale.

Consumul alimentelor care au in compoziţie glutamat de sodiu este periculos, mai ales atunci când avem obiceiuri alimentare nesănătoase si zilnic ne satisfacem foamea cu produse din comerţ care il conţin din abundenţă.

Mulţi specialisti afirmă despre glutamatul de sodiu (E 621) că este un adevărat drog, din cauza faptului că dă dependenţă. Consumatorul caută din nou acel „ceva” bun pe care l-a simţit prin consumul de alimente imbunătăţite la gust cu glutamat.

Marea păcăleală constă in aceea că producătorii ne vând niste produse nesănătoase si de o calitate indoielnică, iar noi avem impresia că am consumat produse foarte bune si gustoase.

În ceea ce-i priveste pe copii, este interzisă folosirea glutamatului in produsele destinate strict acestora, deoarece este un puternic neurotoxic, al cărui consum pe termen lung poate declansa maladiile Alzheimer, Parkinson, Huntington.

Nici femeilor insărcinate nu le este recomandat consumul de produse care conţin glutamat de sodiu.
Interzicerea consumului de produse care conţin glutamat de sodiu (E 621) este un lucru bun si etic din perspectiva grijii faţă de copii, insă nimeni nu ne poate garanta faptul că micuţul nu va avea niciun contact cu acesta. Si imi voi argumenta suspiciunea in sensul următor: nu există nicio certitudine că părinţii le dau copiilor să mănânce doar preparate lipsite de glutamat.

Mai mult, parcă este o modă ca gospodinele să utilizeze cuburile concentrate la supe si tocăniţe.

Nici budincile la plic, la care se face atâta reclamă pe criteriul timpului scurt in care se prepară, nu sunt deloc sănătoase pentru organism.
De aceea, cei care au grijă ca micuţii să aibă un mic dejun, un prânz si o cină sănătoase trebuie să apeleze la fructele, legumele si verdeţurile din piaţă si la borsul de putină, pentru a nu intra in capcana glutamatului.
Este foarte greu să-l ocolim, pentru că foarte multe produse conţin aditivul inselător, dar nu imposibil. Trebuie doar atenţie la etichete si puţină răbdare in bucătărie pentru a ne face o mâncare sănătoasă.

Glutamatul de sodiu – E 621

Fabricat din melasă (care este obţinuta din zahăr) prin fermentaţie, glutamatul monosodic este sarea de sodiu a acidului glutamic. Mai poate fi întâlnit sub denumirile: glutamat de sodiu, monosodium glutamate, natrium glutaminat, E 621 (conform regulamentelor europene).

Glutamatul se foloseşte cel mai mult în alimentele fabricate artificial şi în semipreparate gen supe concentrate, sosuri, condimente, mezeluri, îngheţată, budinci etc. Rolul lui este de a da impresia creierului că acel aliment este foarte gustos (o păcăleală). Dar asta nu este totul…

Glutamatul este interzis în Australia, însă este tolerat în Statele Unite. Majoritatea persoanelor sunt sensibile la glutamat invocând simptome ca greaţă, dureri de cap, ameţeli, palpitaţii, slăbiciune şi oboseală. Toate acestea sunt cunoscute sub denumirea generică de “simptomul mâncării chinezeşti”

Glutamatul se întâlneşte şi în alimente naturale. Cele mai mari concentraţii de glutamat se găsesc în drojdie, ciuperci, roşii, brânzeturi şi extracte vegetale. De aceea, unele semipreparate pot conţine valori periculos de mari de glutamat fără a fi “aditivate” cu E 621.

Dacă un produs alimentar are ca ingrediente “proteină vegetală hidrolizată” (care conţine până la 30% glutamat), “proteină din plante hidrolizată”, “arome naturale”, “aromatizanţi”, sau “extract Kombu” atunci glutamatul este prezent în acel aliment în cantităţi suficient de mari pentru a ne atrage atenţia.

Glutamatul este un drog

Glutamatul monosodic (E 621) este un drog şi un neurotransmiţător.

El este întâlnit în mod natural în corpul uman şi este responsabil, alături de alţi nerotransmiţători (ca acidul aspartic), de funcţionarea corectă a sistemului nervos. De aceea, pentru o funcţionare corectă a creierului şi a organelor interne, este absolut necesar să existe un nivel echilibrat al concentratiei acestora în corp.

Toate organele interne din corpul nostru conţin receptori ai glutamatului, adică reacţionează specific la prezenţa glutamatului. Suprastimularea acestor receptori (în creier sau în alte organe) duce la numeroase dezechilibre interne şi la probleme de sănătate care copiaza simptomele altor boli (fibromialgie sau aritmie cardiacă, de exemplu), dar continuă să fie greşit diagnosticate de medici (uneori chiar mai mulţi ani) care prescriu adesea medicamente scumpe şi cu o mulţime de efecte secundare periculoase. Nefericitul “gurmand” va constata că are o viaţă mizeră şi că sănătatea lui dă semne de deteriorare galopante.

Glutamatul “arde” neuronii

Folosirea sa pe scară largă în industria alimentară a aprins mari discuţii în rândul medicilor pentru că glutamatul suprastimulează activitatea celulei nervoase (neuronul). Glutamatul nu este nici necesar şi nici lipsit de pericole. Glutamatul păcăleşte creierul şi te face să crezi că mancarea are un gust excelent, iar producătorii folosesc astfel ingrediente de proastă calitate în componenţa produsului care, deşi este mediocru (calitativ), va avea astfel un gust “de vârf”.

Pe seama sănătăţii consumatorului se obţin profituri uriaşe, folosindu-se ingrediente de proastă calitate cu o valoare nutritivă aproape nulă.

Intoleranţa la glutamat nu este o reacţie alergică ci răspunsul disperat al organismului uman la suprastimularea cauzată de acest drog. Chiar dacă există unele categorii de persoane care nu suferă de reacţii explozive consumând glutamat, expunerea pe termen lung la acest drog distruge neuronii.

Multe alimente, ca soia şi roşiile, conţin nivele ridicate de glutamat natural.

Forma artificială (glutamatul monosodic) este o substanţă chimică pură care se foloseşte în cantităţi uriaşe în foarte multe restaurante şi magazine “fast-food”. Unele dintre acestea afişează “fără MSG adăugat”, dar ingredientele folosite pentru prepararea diverselor produse pot conţine glutamat.

Surse ascunse

Deşi glutamatul monosodic (E 621) este afişat pe produs (aşa cer regulamentele), mulţi producători de alimente sunt conştienţi de faptul că la ora actuală oamenii privesc cu suspiciune un produs care conţine glutamat monosodic (E 621) şi caută să folosească alte căi legale pentru a introduce această substanţă în produsele lor.

Cel mai des întâlnit ingredient care conţine glutamat monosodic “la greu” este carrageenan-ul.

Conform legilor în vigoare, nu este obligatorie afişarea pe produs a conţinutului de glutamat din carrageenan.

Iată mai jos o listă cu surse ascunse de glutamat. Elementele listei sunt în ordinea descrescătoare a cantităţii de glutamat conţinute.

Cele mai bogate surse de glutamat sunt:

1. drojdie autolizată
2. caseinat de calciu
3. gelatină
4. proteine hidrolizate
5. caseinat de sodiu
6. extract de drojdie

Alte surse de glutamat:

7. proteine texturate
8. carrageenan
9. gumă vegetală
10. condimente
11. arome
12. arome naturale
13. aromă de carne de pui
14. aromă de carne de vită
15. aromă de carne de porc
16. aromă de fum
17. bulion
18. concentrat de roşii
19. supă de carne
20. malţ din orz
21. extract de malţ
22. aromă de malţ
23. proteine din lapte
24. izolat proteic din lapte
25. concentrat proteic din lapte
26. proteine din soia
27. izolat proteic din soia
28. concentrat proteic din soia
29. sos de soia
30. extract de soia

Deşi lista este lungă, nu poate fi completă pentru că producătorii găsesc întotdeauna noi denumiri în spatele cărora se ascund. Este de asemenea important de menţionat că glutamatul monosodic se poate găsi în vaccinuri (chiar şi cele anti-gripale), perfuzii intravenoase (cu maltodextrină) şi în suplimente cu vitamine. Glutamatul monosodic este folosit în toate suplimentele vitaminice sau minerale încapsulate sub formă gelatinoasă.

Glutamatul duce la pierderi de memorie

Dr.Russell Blaylock explică în cartea sa “Excito-toxinele, gustul care ucide” de ce glutamatul şi aspartamul sunt periculoase.

„Excito-toxinele sunt substante chimice care supra-stimulează celulele nervoase, “arzându-le”.

Simptomul cel mai des întâlnit în acest caz este pierderea temporară a memoriei.

Substanţele cele mai periculoase sunt aspartamul (Equal / Nutrasweet) care conţine acidul aspartic şi fenilalanina, glutamatul monosodic care are 30 de denumiri alternative şi se foloseşte în cantităţi uriaşe în majoritatea produselor alimentare prelucrate”.

“Cu cât un produs are un gust mai bun, cu atât conţine mai mult glutamat” spunea cineva.

Câteva dintre simptomele comune întâlnite atât la aspartam cât şi la glutamat:

Cardiace:

1. Aritmie
2. Fibrilaţie arterială

3. Tahicardie (palpitaţii)
4. Încetinirea inimii
5. Angină pectorală
6. Creşterea tensiunii
7. Scăderea tensiunii

Gastrointestinale:

1. Diaree
2. Greaţă / vomă

3. Crampe stomacale
4. Colon iritat
5. Hemoroizi
6. Sângerări rectale

Musculare:

1. Înţepături
2. Dureri simultane

3. Slăbire

Respiratorii:

1. Astm
2. Respiraţie insuficientă

3. Dureri în piept
4. Iritarea nasului

Neurologice:

1. Depresie
2. Hiperactivitate

3. Reacţii de furie
4. Migrene
5. Ameţeală
6. Dezechilibru
7. Dezorientare
8. Confuzie mentală
9. Anxietate
10. Atacuri de panică
11. Modificări de comportament
12. Probleme de comportament
13. Atenţie deficitară
14. Letargie
15. Somnolenţă
16. Insomnie
17. Paralizie
18. Sciatică
19. Vorbire inconsistentă
20. Frisoane
21. Pirderi de memorie

Uro-genitale:

1. Dureri de prostată
2. Dureri vaginale

3. Urinare frecventă
4. Urinare nocturnă

Vizuale:

1. Vedere înceţoşată
2. Focalizare greoaie
3. Presiune în jurul ochilor

Piele:

1. Crăpături
2. Mâncărimi

3. Leziuni bucale
4. Paralizie parţială
5. Uscarea gurii
6. Înţepenirea feţei
7. Înţepenirea limbii
8. Cearcăne sub ochi

Atenţie: Consumul de glutamat asociat cu aspartam amplifică de câteva ori problemele de mai sus, la fel ca atunci când se consumă băuturi alcoolice amestecat!

Dacă aţi avut simptome ca fibromialgie, sindromul oboselii cronice, probleme de comportament, hiperactivitate, pierderea temporară a memoriei, migrene, atunci este cazul să renunţaţi la glutamat şi aspartam.

Medicii adesea sunt induşi în eroare de toate aceste simptome şi prescriu un tratament necorespunzător (dar puternic şi scump) care face mai mult rău decât bine pentru că foarte multe produse farmaceutice conţin glutamat şi aspartam.

Autor: Andrei Comănescu
Sursa: Active Information Media citat din
natural mall

http://newstarthealthy.wordpress.com/2010/03/01/glutamatul-de-sodiu-un-pericol-real-pentru-sanatatea-copiilor/

 

Make a Comment

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: